روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز
اگر سنسور تمام شدن لنت ترمز خودرو شما فعال شود چه کار انجام می دهید؟ علت تمام شدن لنت ترمز چیست؟ برای تشخیص خرابی لنت ترمز کافی است چه مواردی را چک کنید؟ اصلا با خطرات تمام شدن لنت ترمز تا چه میزان آشنا هستید؟ اگر علاقمند به دانستن جواب این سوالات هستید و اگر دوست دارید با روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز ، بیشتر آشنا شوید با ما همراه شوید.

لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز در ماشین ها از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها لنت نام دارد. لنت، حیاتی ترین بخش امنیتی خودرو است چرا که وظیفه ی ترمز گرفتن در شرایط اضطراری یا عادی بر عهده ی این قطعه است. سالم بودن لنت های ترمز در خودروها تاثیر زیادی بر روی کیفیت رانندگی شما و سلامت سرنشین های آن میگذارد. بنا به مطالب ذکر شده، لازم است تمامی راننده ها، به خوبی با تمام نشانه های خرابی یا تمام شدن لنت ترمز آشنا باشند تا در صورت مواجه شدن با مشکل، سریعا لنت خودروی خود را تعویض یا تعمیر کنند و مانع ایجاد خسارت مالی و جانی شوند. لنت های مذکور با تولید نیروی اصطکاک، سریعا جلوی حرکت چرخ های متحرک اتومبیل را میگیرند.
 خطرات تمام شدن لنت ترمز

نوع جنس لنت ترمزهای امروزی

در سال های گذشته مهندسان مکانیک و خودروسازی برای ساختن لنت از آزبست استفاده میکردنند ولی به علت سرطان زا بودن آن، استفاده از آزبست در لنت های ترمز به کل ممنوع اعلام شده است. بنابراین بهترین مارک لنت ترمز خودرو  موجود در بازار امروزی اغلب سرامیکی یا نیمه متالیک هستند که طول عمر و کیفیت آنها بسته به نوع رانندگی، مسیر رانندگی و تعداد سرنشینان آن متغیر است. هرچه بیشتر از خودرو استفاده کنیم و بیشتر ترمز بگیریم، نتیجتا عمر لنت کوتاه تر شده و زودتر تمام میشود. در ادامه ی این مقاله با عوامل تاثیر گذار در استهلاک لنت های ترمز بیشتر آشنا خواهیم شد و سپس روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز را شرح خواهیم داد.

علت تمام شدن لنت ترمز

علت اینکه لنت ترمز بعضی از وسایل نقلیه زودتر از وسایل دیگر به اتمام می رسد به عوامل زیر وابسته است.

رانندگی با سرعت بالا

ممکن است عجیب بنظر برسد، ولی همین رانندگی با سرعت بالا نیز، منجر به مصرف بیش از اندازه ی لنت ترمز میشود. چرا که در سرعت بالا میزان فشار وارد شده به سیستم ترمز به ویژه لنت ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. رانندگی طولانی مدت با سرعت بالا هزینه ی نگهداری اتومبیل شم ارا افزایش میدهد. بنابراین سعی کنید سرعت خود را کنترل کنید تا ضمن حفظ امنیت جانی خود و دیگران، عمر مفید لنت های خودروی خود را نیز افزایش داده باشید.

استفاده همزمان از ترمز و پدال گاز

متاسفانه برحسب عادت، بسیاری از رانندگان برای کنترل سرعت، بجای برداشتن پای خود از روی پدال گاز، بلافاصله از پدال ترمز استفاده میکنند. این کار با گذشت زمان منجر با ساییدگی لنت های خودرو میشود و در نتیجه سرعت پروسه ی تمام شدن لنت خودرو را افزایش میدهد. بنابراین، توجه داشته باشید که برای تنظیم سرعت، پدال گاز و پدال ترمز را همزمان با هم فشار ندهید.

رانندگی در مسیرهای پرترافیک

برای بیشتر راننده ها و سرنشین ها، رانندگی در مسیرهای پرترافیک بسیار عذاب آور و حوصله سربر محسوب میشود. جالب است بدانید که علاوه بر سرنشینان و راننده، سیستم ترمز خودرو نیز کلافه میشود! چرا که هنگام رانندگی در مسیر های پرترافیک، مدام باید ترمز بگیرید تا به ماشین های مجاور برخورد نکنید. این امر به مرور زمان باعث مستهلک شدن لنت های ترمز می‌شود.

کیفیت کم لنت های ترمز

اغلب لنت های ارزان قیمت کیفیت کمتری دارند و علت آن، بکار بردن مواد اولیه ی بی کیفیت در تولید لنت ها است. متاسفانه برخی تصور میکنند قیمت و برند لنت ها در کیفیت آنها تاثیری ندارد. ولی لازم به ذکر است که لنت های کم کیفیت و ارزان قیمت، نسبت به سایر لنت ها زودتر تمام میشوند و لازم است برای تعویض لنت، پس از گذشت چند هفته مجددا به تعمیرکار مراجعه کنید. نکته قابل توجهی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، این است که لنت باید ضریب اصطکاک پایدار و بالایی داشته باشد. تا با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد. بنابراین توجه داشته باشید که هنگام خرید لنت، از کیفیت مرغوب آن اطمینان حاصل کنید تا با اطمینان بیشتری رانندگی کنید.

علائم تمام شدن لنت ترمز پراید

روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

وقتی لنت ترمز در شرف تمام شدن است، با نشانه های زیر روبرو می شویم.

لرزش پدال ترمز

لرزش پدال ترمز به هنگام ترمز گرفتن به احتمال قوی نشانه ی تمام شدن لنت ترمز است و باید در اسرع وقت به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

چراغ هشدار

اولین نشانه ی کمبود لنت در سیستم ترمز، روشن شدن چراغ هشدار روی داشبود خودرو است. به محض مشاهده ی هشدار تعویض لنت، سریعا لنت مناسب را تهیه و آنرا تعویض کنید. همانظور که میدانید سنسور تمام شدن لنت ترمز بر روی تمام خودرو ها نصب نشده است. در این صورت شما باید خودتان مرتبا لنت های ترمز را بررسی کنید و یا از تعمیرکار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

سوت کشیدن

تا حالا موقع رانندگی با صداهای عجیبی مانند سوت کشیدن یا خرخر کردن مواجه شده اید؟ اگر در هنگام رانندگی با صدای خرخر کردن یا سوت کشیدن کابین مواجه شدید نگران نباشید، به احتمال قوی لنت خودروی شما رو به اتمام است. سعی کنید در صورت شنیدن این صدا، تا حد امکان کمتر از ترمز استفاده کنید. چرا که با هر ترمز گرفتن به دیسک های ترمز ماشین آسیب میزنید.

کشیدن فرمان هنگام ترمز گرفتن

یکی دیگر از نشانه های استهلاک لنت خودرو کشیده شدن فرمان آن است. کشیده شدن فرمان خودرو در هنگام ترمز گرفتن عمدتا به دو دلیل رخ میدهد. دلیل اول مربوط به لنت ترمز است که باید آنرا تعویض کنید و دلیل دوم مربوط به خرابی کالیپرهای خودرو است.

بررسی چشمی لنت ترمز

نیازی نیست هر بار برای بررسی لنت ترمز به تعمیرکار مراجعه کنید و یا سنسور هشدار لنت ترمز را بر روی خودروی خود نصب کنید. شما به راحتی میتوانید این کار را در عرض چند دقیقه خودتان بدون نیاز به وسیله خاصی انجام دهید! روش کار به این صورت است که باید مخزن لنت ترمز را از بین شکاف های رینگ خودرو پیدا کنید. سپس کافیست در مخزن را بازکنید و لنت داخل آنرا با یک نگاه اجمالی و کلی بررسی کنید، اگر حداقل 3 میلی‌متر از لنت ترمز برای شما قابل رویت بود یعنی نیازی به تعویض آن ندارید. در غیر این صورت حتما نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام نمایید.

خارج شدن کنترل از دست راننده

یک لنت ترمز سالم، در زمان ترمزگیری به خوبی عمل کرده وباعث توقف بجای اتومبیل می شود. اگر شما به هنگام رانندگی متوجه تغییر حالت ماشین شوید و حس کنید پدال ترمز بخوبی گذشته ماشین را متوقف نمی کند، احتمالا به پایان عمر لنت ترمز نزدیک شده اید. و باید برای تعویض آن اقدام کنید. بعضی از رانندگان لنت جلو را عوض می کنند و در تعویض لنتهای ترمز عقب کاهلی می کنند. این عمل باعث عدم تعادل در خودرو می شود. پس اگر به دنبال عملکرد بی نقص اتومبیل خود هستید، بطور اصولی، هر دو لنت ترمز را به موازات یکدیگر و در یک زمان مشخص تعویض کنید.

 نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

تشخیص زمان درست تعویض لنت ترمز

زمان دقیقی برای تعویض لنت ها وجود ندارد. همانطور که اشاره شد، لنتها تحت تاثیر شرایط متفاوت طول عمر متفاوتی پیدا می کنند. ممکن است دو خودرو با مدل یکسان و کارکرد یکسان در یک تاریخ مشخص، لنت ترمزی مشابه دریافت کرده باشند، اما تنها به دلیل عادتهای رانندگی یا مسیرهایی که راننده بیشتر در آنها تردد داشته، با فاصله بسیار زیادی از هم برای تعویض بعدی مراجعه کنند. اما اگر بخواهید از بابت مسافت طی شده هر خودرو، یک زمان استاندارد را در نظر بگیرید، بهتر است هر ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر لنت ها را بررسی کنید اگر احساس کردید که  ضخامت لنت ها به حدود ۸۰ درصد مقدار اولیه خود رسیده است، به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

عمر مفید لنت ترمز چقدر است؟

تعیین عمر مفید در برخی کالاها براحتی میسر است. مثلاً برای یک لامپ تصویر تلویزیون میزان عملکرد ساعتی مشخص و دقیقی در نظر گرفته می‌شود که بمحض رسیدن به همان حوالی، قطعه از کار می‌افتد. اما در برخی از کالاها همچون لنت ترمز، نمی‌توان از یک زمان مشخص یا کارکرد معین بعنوان عمر مفید نام برد. شاید چنین مطرح شود که در مورد لنت‌های ترمز هم می‌توان از طریق میزان کارکرد خودرو یا بطور دقیقتر، از طریق تعداد ترمزهایی که گرفته می‌شود، عمر آنرا تخمین زد. گذشته از سخت بودن چنین محاسبه‌ای، باید گفت که باز هم نمی‌توان به دقت چنین برآوردی را تخمین زده و پذیرفت. چراکه یک خودرو ممکن است در شرایط عادی مورد استفاده قرار گیرد و بعد از مثلاً 100 هزار بار ترمز زدن، مجبور به تعویض لنت‌ها شود در صورتیکه خودرویی دیگر دقیقا از همان نوع و مدل و همان نوع لنت، چون  در آب و هوایی بسیار گرم و در مناطق شیبدار مورد استفاده قرار گرفته است، بعد از 20 هزار بار ترمز زدن مجبور به تعویض لنت‌ها گردد. بنابراین ملاحظه می‌شود که عمر لنت‌ها دقیقاً تابعی است از شرایط و نحوه استفاده ما.

عوامل موثر بر عمر مفید لنت ترمز:

عوامل مختلفی در تمام شدن و یا بعبارتی دیگر، عمر مفید لنت‌های ترمز دخیل هستند که ذیلاً به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. نوع لنت‌ها: نوع لنت یکی از مهمترین عوامل در عمر مفید آن است. لنت‌های ارگانیک کمترین میزان عمر و لنت‌های سرامیکی بیشترین عمر را دارند.
2. اصل یا تقلبی یا بی کیفیت بودن لنت‌ها:  لنت‌های اصل و با کیفیت عمر مفید بمراتب بیشتری نسبت به انواع تقلبی آن دارند.
3. وزن خودروها:  لنت‌ها در خودروهای سبک نسبت به خودروهای سنگین، عمر بیشتری دارند.
4. میزان استفاده از لنت‌ها:  لنت‌ها در خودروهایی که دارای کارکرد بیشتری هستند، زئدتر تمام می‌شوند.
5. شرایط محیطی:  لنت‌های ترمز در شرایط آب و هوایی گرم یا مناطق شیبدار، عمر بسیار کمتری دارند.
عمر متوسط لنت ترمزها: در بالا اشاره کردیم که عمر مفید لنت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی و نحوه استفاده از خودرو، یک بازه زمانی برای آنها در نظر بگیریم، می‌توان گفت که موثق‌ترین ارقام، همان ارقامی است که معمولاً از طرف شرکتهای سازنده، در کاتالوگ محصولات اعلام می‌شود.
بطور تجربی، عمر لنت‌ها غالباً در بازه‌ای مابین 20 هزار تا 70 هزار کیلومتر کارکرد قرار می‌گیرند. یعنی در بدترین شرایط بعد از 20 هزار کیلومتر و در بهترین شرایط بعد از 70 هزار کیلومتر باید تعویض شوند. با اینحساب، لنت‌ها بدون توجه به نوع و نحوه استفاده از آنها، کارکردی حدود 30 تا 40 هزار کیلومتر دارند.

خطرات تمام شدن لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین قسمتهای یک خودرو تلقی می‌شود. در یک سیستم ترمز، لنت ترمز مهمترین قطعه آن است که از نظر استانداردهای ایمنی خودرو، یک قطعه فوق ایمنی با گرید A درجه بندی می‌شود. بنابراین پرواضح است که کیفیت این قطعه و تعویض بموقع آن با امنیت سرنشینان و عابران یا دیگر خودروها ارتباط کاملاً مستقیمی دارد. گذشته از بحث ایمنی، در صورت عدم تعویض بموقع لنت‌ها، بدلیل اصطکاک صفحه فلزی زیر لنت‌ها با دیسک ترمز، باعث سابیدگی یا خط افتادگی بر روی دیسک ترمز شده و بعد از آن حتی اگر لنت‌های جدیدی هم نصب نمائیم، باز هم عملکرد ترمز دچار افت شده و تخریب سریعتر لنت‌ها را در پی خواهد داشت. پیامد دیگری که در صورت عدم تعویض بموقع لنت‌ها ممکن است اتفاق بیافتد، سابیدگی نامنظم لاستیکهاست. لنت‌های ترمز زمانی که تمام می‌شوند، خودرو بهنگام ترمز، به یک سو کشیده شده و سبب سایش لاستیکها میگردد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده فرمودید، لنت خوری یکی از مشکلات رایج رانندگان است. عوامل و پارامترهای مختلفی در این امر دخیل هستندکه تا حدود زیادی به شرایط مسیرهای پرترافیک و شیوه رانندگی افراد مربوط می شود. برای تشخیص تمام شدن آن می‌توان به بازرسی ظاهری آن و مشاهده ضخامت لنت پرداخت. بررسی عملکرد لنت حین ترمزگیری، توجه به بروز صداهای نا آشنا و آزاردهنده و عدم تناسب فشار پدال و ترمز خودرو از مهمترین راه های تشیص تمام شدن لنت ترمز هستند.